
Agresji słownej i fizycznej mówimy NIE!!!
"Gdy dziecko żyje wśród ciągłej krytyki- uczy się potępiać.
Gdy dziecko żyje w atmosferze surowości- staje się agresywne.
Gdy dziecko jest stale wyśmiewane- staje się nieśmiałe.
Gdy dziecko jest stale zawstydzane- ma nieustanne poczucie winy.
Gdy dziecko przebywa w atmosferze tolerancji-uczy się cenić swoją godność.
Gdy dziecko spotyka się z uczciwością-uczy się sprawiedliwości.
Gdy dziecko czuje się bezpiecznie-uczy się darzyć zaufaniem.
Gdy dziecko spotyka się z aprobatą-uczy się znajdowania miłości w świecie".
Doroty Notle
Zachowanie agresywne to zachowanie skierowane przeciw określonym osobom lub rzeczom, przynoszące szkodę przedmiotowi agresji, przybierając formę ataku, czyli napaści fizycznej lub słownej.
Współczesne młode pokolenie przejawia tendencje do wzrostu zachowań agresywnych. Jest to jakby stały element życia społecznego w klasie, w szkole i nie tylko. Mają różny charakter i stopień nasilenia. Zachowanie to może występować w relacji uczeń-jego otoczenie, tj inni uczniowie, osoby dorosłe, przyroda, przedmioty materialne.
Agresja fizyczna to pojedyncze zachowania :
- uderzenie, potrącenie, szarpanie, wyrywanie przedmiotów, podstawianie nogi, kopanie.
- reakcje mimiczne: wykrzywianie się, przedrzeźnianie, posługiwanie się w toku agresji przedmiotami martwymi, rzucanie, uderzanie.
Przyjmować może ona postać bójek, przestraszania, drażnienia, wybuchów złości skierowanej na kogoś lub coś.
Agresja słowna- to przezywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, plotkowanie, namawianie się, szantażowanie, obrażanie, odsuwanie od pewnych czynności, zabranianie uczestnictwa w niektórych pracach lub zabawach, wprowadzanie w błąd podając fałszywe informacje np.: błędne podpowiadanie w czasie lekcji.
Dotkliwość tych postaci agresji bywa często znacznie większa niż agresji fizycznej, ranią one godność osoby, narażają na upokorzenie i ośmieszenie.
Jedną z najważniejszych oddziaływań wychowawczych powinno być likwidowanie zachowań agresywnych.
Rozwój agresywności hamuje:
- akceptacja
- poczucie bezpieczeństwa
- rzadkość okazji obserwowania agresji w otoczeniu
- moralne potępienie agresji.
29 października 2014 dzieci z klas 1-6 uczestniczyły w warsztatach o agresji słownej . Głównym założeniem spotkań profilaktycznych jest wspieranie ucznia w procesie poszukiwania wzorców i wartości, określaniu swoich słabych i mocnych stron oraz wypracowaniu postaw asertywnych. Zajęcia kompleksowo łączą wiedzę teoretyczną z działaniami praktycznymi, które stymulują prawidłowy rozwój oraz wpływają na postrzeganie rzeczywistości przez uczniów.
Warsztaty sponorowane przez Urząd Miejski w Brzesku.