Konkurs „Brzesko- czysta gmina”

 

Sprawozdanie z  realizacji zadań konkursu  Brzesko- czysta gmina”   w roku szkolnym 2014/15

                

Pierwszy etap działań polegał na przeprowadzeniu szeregu zajęć teoretycznych

wyjaśniających zagadnienia konkursowe, rozwijające i pogłębiające wiedzę wśród młodzieży szkolnej w zakresie ekologii.

               Na zajęciach pozalekcyjnych Koła Przyrodniczo-Ekologicznego, na lekcjach wychowawczych, lekcjach przyrody, zajęciach plastycznych podejmowane były zagadnienia, które:

- pogłębiały znajomość problemów środowiskowych związanych z odpadami

  komunalnymi

- kształtowane były umiejętności w zakresie ograniczania, wytwarzania

  odpadów w domu oraz aktywnego udziału w selektywnej zbiórce odpadów

- uczniowie nabyli umiejętność racjonalnego korzystania z zasobów przyrody.

             Uczniowie nabyli wiadomości i umiejętności:

 - poznali zasady podziału odpadów domowych na grupy w zależności od

  rodzaju surowca, z którego zostały wytworzone,

- wiedzą, że odpady organiczne powinny być zagospodarowane w ogrodzie

  przydomowym z przeznaczeniem na nawóz organiczny

- znają hierarchię postępowania z odpadami: unikanie, wielokrotne używanie,

  recykling,

- wiedzą jakie są działania naszej gminy na rzecz zagospodarowania odpadów

  w ramach programu gospodarki odpadami komunalnymi,

- rozróżniają przeznaczenie kolorowych pojemników i worków na odpady

   domowe,

- prowadzą segregację odpadów we własnym domu,

- wyróżniają odpady niebezpieczne powstające w domach np. baterie, wiedzą

  na czym polega ich szkodliwość,

- wiedzą jak należy postępować i gdzie wywozić śmieci wielkogabarytowe,

- znają przyczyny powstawania dzikich wysypisk, starają się określić swój

  udział i władz lokalnych w skutecznej likwidacji tych miejsc,

- wykazują korzyści środowiskowe, wynikające z recyklingu surowców    wtórnych,

- znają sposoby powtórnego wykorzystania odpadów,

- mają świadomość, że pozyskanie makulatury to ochrona lasów,

- rozumieją na czym polega kompostowanie i jakie odpady organiczne temu

  podlegają,

- wiedzą jak postępować z zużytą odzieżą,

- potrafią przytoczyć korzyści ekonomiczne i korzyści dla przyrody wynikające

  z ograniczania składowisk odpadów,

- czują się odpowiedzialni za działania człowieka wobec przyrody.

   W ramach konkursu zrealizowano następujące zadania:

    Zbiórka plastikowych nakrętek, zużytych płyt CD, DVD i makulatury

 

      Młodzież szkolna w okresie trwania konkursu zajmowała się zbiórką plastikowych nakrętek,  zbiórką makulatury i baterii. Prowadzona była rywalizacja klasowa i indywidualna, kto zbierze więcej odpadów. Bardzo zaangażowani w działania uczniów byli ich rodzice i domownicy. Dopingiem w tych działaniach była zapowiedż ciekawych nagród dla najlepszych zbieraczy.

 

                 WYNIKI  ZBIÓRKI  ODPADÓW:

   I.    Nakrętki   87  kg   , co w przeliczeniu na 1  ucznia (87:143  uczniów)

  daje wynik 0,6  kg

 

II.   Płyty CD i DVD  nie udało się oddać do skupu

 

III.   Makulatura  836  kg  , na 1 ucznia  5,84  kg

  

 

- Baterie  40  kg ,  na 1 ucznia 0,3  kg

  

         W zbiórce uczestniczyła cała społeczność szkolna , od najmłodszych   

   dzieci z klasy „0”  do klasy VI,  a także pomagali w organizacji  akcji wychowawcy  i pracownicy obsługi szkoły.

    

IV.  Zaprojektowanie ulotek uczących jak prawidłowo segregować

       odpady oraz zachęcających do segregacji odpadów w domach

        

V.    Promocja selektywnej zbiórki odpadów w szkole i

       środowisku      

      

We wrześniu przeprowadzono akcję „ Sprzątanie świata „

W imprezie wzięli udział uczniowie wszystkich klas, łącznie

od klasy  „O” do klasy VI. Uprzątnięto teren wzdłuż głównych ulic     miejscowości. Zebrano około 20 worków segregowanych odpadów.

     18 kwietnia (sobota) zorganizowano  wraz z Radą Sołecką, Stowarzyszeniem Miłośników Ziemi Okocimskiej, Strażą Pożarną ,,Wielkie sprzątanie naszej miejscowości”

Akcja spowodowana była potrzebą sprzątania po zimie. Wiele rowów przydrożnych zasypanych było śmieciami. Duże zaangażowanie dzieci, ich rodziców, nauczycieli, przedstawicieli w/w organizacji przyniosło oczekiwany skutek –czyste otoczenie.