Konkurs „Brzesko- czysta gmina”
Sprawozdanie z realizacji zadań konkursu „Brzesko- czysta gmina” w roku szkolnym 2014/15
Pierwszy etap działań polegał na przeprowadzeniu szeregu zajęć teoretycznych
wyjaśniających zagadnienia konkursowe, rozwijające i pogłębiające wiedzę wśród młodzieży szkolnej w zakresie ekologii.
Na zajęciach pozalekcyjnych Koła Przyrodniczo-Ekologicznego, na lekcjach wychowawczych, lekcjach przyrody, zajęciach plastycznych podejmowane były zagadnienia, które:
- pogłębiały znajomość problemów środowiskowych związanych z odpadami
komunalnymi
- kształtowane były umiejętności w zakresie ograniczania, wytwarzania
odpadów w domu oraz aktywnego udziału w selektywnej zbiórce odpadów
- uczniowie nabyli umiejętność racjonalnego korzystania z zasobów przyrody.
Uczniowie nabyli wiadomości i umiejętności:
- poznali zasady podziału odpadów domowych na grupy w zależności od
rodzaju surowca, z którego zostały wytworzone,
- wiedzą, że odpady organiczne powinny być zagospodarowane w ogrodzie
przydomowym z przeznaczeniem na nawóz organiczny
- znają hierarchię postępowania z odpadami: unikanie, wielokrotne używanie,
recykling,
- wiedzą jakie są działania naszej gminy na rzecz zagospodarowania odpadów
w ramach programu gospodarki odpadami komunalnymi,
- rozróżniają przeznaczenie kolorowych pojemników i worków na odpady
domowe,
- prowadzą segregację odpadów we własnym domu,
- wyróżniają odpady niebezpieczne powstające w domach np. baterie, wiedzą
na czym polega ich szkodliwość,
- wiedzą jak należy postępować i gdzie wywozić śmieci wielkogabarytowe,
- znają przyczyny powstawania dzikich wysypisk, starają się określić swój
udział i władz lokalnych w skutecznej likwidacji tych miejsc,
- wykazują korzyści środowiskowe, wynikające z recyklingu surowców wtórnych,
- znają sposoby powtórnego wykorzystania odpadów,
- mają świadomość, że pozyskanie makulatury to ochrona lasów,
- rozumieją na czym polega kompostowanie i jakie odpady organiczne temu
podlegają,
- wiedzą jak postępować z zużytą odzieżą,
- potrafią przytoczyć korzyści ekonomiczne i korzyści dla przyrody wynikające
z ograniczania składowisk odpadów,
- czują się odpowiedzialni za działania człowieka wobec przyrody.
W ramach konkursu zrealizowano następujące zadania:
Zbiórka plastikowych nakrętek, zużytych płyt CD, DVD i makulatury
Młodzież szkolna w okresie trwania konkursu zajmowała się zbiórką plastikowych nakrętek, zbiórką makulatury i baterii. Prowadzona była rywalizacja klasowa i indywidualna, kto zbierze więcej odpadów. Bardzo zaangażowani w działania uczniów byli ich rodzice i domownicy. Dopingiem w tych działaniach była zapowiedż ciekawych nagród dla najlepszych zbieraczy.
WYNIKI ZBIÓRKI ODPADÓW:
I. Nakrętki 87 kg , co w przeliczeniu na 1 ucznia (87:143 uczniów)
daje wynik 0,6 kg
II. Płyty CD i DVD nie udało się oddać do skupu
III. Makulatura 836 kg , na 1 ucznia 5,84 kg
- Baterie 40 kg , na 1 ucznia 0,3 kg
W zbiórce uczestniczyła cała społeczność szkolna , od najmłodszych
dzieci z klasy „0” do klasy VI, a także pomagali w organizacji akcji wychowawcy i pracownicy obsługi szkoły.
IV. Zaprojektowanie ulotek uczących jak prawidłowo segregować
odpady oraz zachęcających do segregacji odpadów w domach
V. Promocja selektywnej zbiórki odpadów w szkole i
środowisku
We wrześniu przeprowadzono akcję „ Sprzątanie świata „
W imprezie wzięli udział uczniowie wszystkich klas, łącznie
od klasy „O” do klasy VI. Uprzątnięto teren wzdłuż głównych ulic miejscowości. Zebrano około 20 worków segregowanych odpadów.
18 kwietnia (sobota) zorganizowano wraz z Radą Sołecką, Stowarzyszeniem Miłośników Ziemi Okocimskiej, Strażą Pożarną ,,Wielkie sprzątanie naszej miejscowości”
Akcja spowodowana była potrzebą sprzątania po zimie. Wiele rowów przydrożnych zasypanych było śmieciami. Duże zaangażowanie dzieci, ich rodziców, nauczycieli, przedstawicieli w/w organizacji przyniosło oczekiwany skutek –czyste otoczenie.