Tutaj powinien być opis

DEBATA W WF

We wrześniu nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego pilotażowego programu „WF z klasą”. Jego celem jest ciągłe doskonalenie jakości lekcji wychowania fizycznego oraz wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi szkołami i nauczycielami.

W naszej szkole odbyła się debata o zajęciach z wychowania fizycznego z udziałem uczniów klas 1-6 oraz nauczycieli.  Prowadzącym debatę był pan Paweł Olchawa, a sekretarzem została pani Natalia Sambor, która notowała przebieg debaty. Temat naszej debaty brzmiał: w jaki sposób udoskonalić lekcje wychowania fizycznego i inne zajęcia ruchowe. Uczniowie odpowiadali w następujące pytania: Wymieńcie plusy i minusy lekcji wychowania fizycznego. Jakie działania w ramach wychowania fizycznego kontynuujemy? Co możemy zmienić na naszych lekcjach wychowania fizycznego? Czego potrzebujemy w naszej szkole jeśli chodzi o sport? Jakie działania realizujemy w ramach „WF z klasą”? Uczniowie pracowali nad odpowiedziami i propozycjami zmian w grupach i zapisywali na kartkach. Następnie po upływie wyznaczonego czasu odczytywali odpowiedzi. Oto kilka odpowiedzi: uczniowie za plusy wychowania fizycznego uważają możliwość korzystania z dużej sali sportowej, bardzo dobre wyposażenie w sprzęt sportowy: piłki, pachołki i itp., możliwość wyjazdów na basen, udział w zawodach sportowych wewnątrzszkolnych i gminnych, mogą rozwijać swoje umiejętności ruchowe, możliwość poznania różnych dyscyplin sportowych. Na minus padały następujące odpowiedzi: za mało godzin wf w ciągu tygodnia, uważają, że na zajęciach są zbyt długie rozgrzewki, krótkie mecze, że są kontuzje. Na kolejne pytania dotyczących zmian i potrzeb padały następujące hasła: wprowadzić więcej sportów zimowych, wybudować Orlika oraz plac zabaw, kupić nowszy sprzęt sportowy, SKS dwa razy w tygodniu, piata godzina wfu w tygodniu, wyjazdy na basen dla wszystkich klas. Uczniowie zaproponowali również przykłady imprez sportowych, w których chętnie wzięliby udział. W ramach projektu w szkole będą realizowane dwa zadania: turniej piłki ręcznej chłopców i dziewcząt, test sprawności fizycznej.

Debatę można uznać za bardzo udaną, bowiem wszyscy uczestnicy aktywnie brali w niej udział, a przy okazji my, nauczyciele wychowania fizycznego dowiedzieliśmy się jak wyglądają nasze lekcje z punktu widzenia dziecka. Dobrze jest wysłuchać głosu ze wszystkich stron. Bo przecież wychowanie fizyczne to nie tylko podstawa programowa ale przede wszystkim młody człowiek, który ma swoje pragnienia. Czasem te pragnienia nie są wygórowane, czasem lekko wygodnickie. Jednak po dotarciu do dziecka przez dialog, ciekawą i inspirującą lekcję nawet ci co najlepiej siedzieliby przed komputerem powoli zaczynają rozumieć, że ruch to nie tylko męczarnia ale krok ważny dla zdrowia oraz pozytywnych relacji z rówieśnikami.

Pawel Olchawa