KONSPEKT LEKCJI GEOGRAFII W KLASIE VIA

Temat :  Ruch obiegowy  Ziemi

Treści z podstawy programowej:

V.4 - demonstruje przy użyciu modeli (np. tellurium lub globusów) ruch obiegowy Ziemi

V.5 - przedstawia zmiany w oświetleniu Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku;

Cel ogólny: Poznanie konsekwencji ruchu obiegowego Ziemi

Cele szczegółowe:

Wiadomości

A – Uczeń zna:

• terminy: równonoc wiosenna, równonoc jesienna, przesilenie letnie, przesilenie zimowe, noc polarna, dzień polarny

• wartość kąta nachylenia osi ziemskiej do płaszczyzny orbity

• czas trwania pełnego obiegu Ziemi wokół Słońca

B -  Uczeń wyjaśnia:

• przyczyny występowania zaćmienia Słońca i Księżyca

Umiejętności

C – Uczeń potrafi:

• wymienić i omówić następstwa ruchu obiegowego Ziemi

D – Uczeń potrafi:

• dowieść wpływu nachylenia osi ziemskiej do płaszczyzny orbity na występowanie astronomicznych pór roku.

Postawy:

Kształcenie umiejętności pracy w grupie, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, rozwijanie umiejętności twórczego myślenia.

 

Metoda i forma pracy

praca z całą klasą, praca indywidualna

pokaz, film, burza mózgów, pogadanka, opis, praca z tekstem

Środki dydaktyczne

Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, tellurium, latarka, prezentacja mult. (film) : Ruch obiegowy Ziemi, globus, kartki z kalendarza z dniami: 21 marca, 22 czerwca, 23 września, 22 grudnia – z godzinami wschodu i zachodu Słońca (fot. Multimed) laptop, rzutnik

Przebieg lekcji

  • Faza przygotowawcza: Czynności organizacyjne, sprawdzenie wiadomości z ost. lekcji o ruchu obrotowym Ziemi (kartkówka 5min)
  • Faza realizacyjna:
  • Nauczyciel za pomocą tellurium lub globus+latarka  demonstruje uczniom ruch obiegowy Ziemi. Uczniowie podczas demonstracji ustalają kierunek ruchu obiegowego Ziemi, drogę obiegu Ziemi wokół Słońca oraz czas obiegu Ziemi wokół Słońca.
  • Nauczyciel prezentuje krotki film obrazujący obieg Ziemi wokół Słońca
    • Uczniowie rozwiązują zadanie w karcie pracy ucznia (załącznik 1 )oraz uzupełniają tabelę wyświetloną przez nauczyciela wraz z zał. kartkami z kalendarza (fot.multimed)
    • Uczniowie zapisują w zeszycie konsekwencje ruchu obiegowego Ziemi ( zał. 2 rozsypanka)
    • Nauczyciel prezentuje pozycje Ziemi na orbicie oraz zmiany wysokości Słońca nad horyzontem w różnych porach roku.
    • Faza podsumowująca:
    • Nauczyciel przy pomocy dwóch uczniów demonstruje zjawisko oświetlenia Ziemi w ciągu roku. Wykorzystuje do tego globus (jako Ziemię) oraz lampkę (jako Słońce)
    • Zad.domowe : podr. Str. 38 zad.3