(Materiały do wykorzystania przez wychowawców klas i nauczycieli (przygotowane prze B. Sala)
Nasze codzienne kłopoty i zmartwienia mogą być źródłem uciążliwego stresu, jeżeli niezbyt sobie z nim radzimy, może mieć negatywny wpływ na nasz układ odpornościowy i zwiększać ryzyko różnych chorób.
Ćwiczenie 1
Oszacuj ( na skali 1-7), czy te wydarzenia były dla Ciebie źródłem uciążliwego stresu, z którym niezbyt sobie radziłeś:
-
Żle wykonałeś zadanie, za które byłeś odpowiedzialny,
-
Ktoś Cię skrytykował lub zaatakował słownie, zwrócono Ci uwagę w nieprzyjemny sposób,
-
Byłeś przez kogoś zawstydzony lub obwiniony,
-
Kłóciłeś się z kimś,
-
Czekałeś długo na przystanku,
-
Coś zgubiłeś lub zepsułeś,
-
Była zła pogada,
-
Miałeś kłopoty finansowe,
-
Dowiedziałeś się czegoś nieprzyjemnego,
-
Spóźniłeś się do pracy,
-
Rozpoznawanie trudnych sytuacji polega na
-
Wstępnym oszacowaniu sytuacji – zobacz i zrozum.
Tą sytuację możemy rozpoznać na dwa sposoby:
I – jako zagrożenie, jako coś, co może nam zagrozić, spowodować straty
II, – jako wyzwanie, szansę.
Wstępna ocena sytuacji podlega silnemu wpływowi przekonań na temat siebie, świata, życia i innych ludzi. Nasze przekonania często są ukształtowane przez niekorzystne wydarzenia życiowe. Są źródłem nastawień lub uprzedzeń, które zniekształcają wstępną ocenę aktualnych sytuacji.
Typowe przykłady zniekształcających nastawień:
-
Domaganie się aprobaty od innych,
-
Za wysokie oczekiwania,
-
Gotowość do obwiniania siebie i innych,
-
Nadmierny niepokój,
-
Unikanie dostrzegania trudności,
-
Zależność od innych,
-
Bezradność życiowa
Zmiany niekorzystnej oceny wstępnej:
- dokonywanie alternatywnych interpretacji sytuacji,
- wymyślanie scenariusza jeszcze gorszej wersji wydarzeń w celu zobaczenia, „ że nie jest wcale tak źle, jak nam się na początku wydawało,
- uwalnianie się od deprecjonujących etykietek osobistych,
- dokonanie racjonalnych ocen i przygotowanie się wcześniej do trudnych sytuacji – potęga zdrowego i pozytywnego myślenia
-
Wtórnej ocenie naszych możliwości:
Intuicyjnie zwracamy nasze spojrzenie na samych siebie i pytamy, co my możemy z tym zrobić, czy wierzymy w siebie, czy uda nam się to rozwiązać.
Ale niektórzy zaczynają uciekać i np. skupiają się wokół lęku.
Wtórna ocena zasobów i możliwości to zastanawianie się na tym, co można w związku z sytuacją zrobić, którą oceniamy, jako trudną i stresową. Proces wtórnej oceny zależy w znacznym stopniu od poczucia kompetencji i skuteczności osobistej oraz poczucia wartości
Typowe reakcje na trudne sytuacje to: dystansowanie się( złap perspektywę, zadbaj o poczucie bezpieczeństwa), konfrontacja ( zbliżanie się do sytuacji), samokontrola (opanuj się, pilnuj się, bądź uważny, kontrola swoich reakcji uczuć), poszukiwanie wsparcia u ludzi, akceptacja i odpowiedzialność (mocno poczuj odpowiedzialność za całą tą sytuację), planowe rozwiązywanie problemów ( możliwe szybko), ucieczka i unikanie ( krok do tyłu), pozytywna interpretacja sytuacji.
Różne style radzenia sobie z trudnymi sytuacjami:
-
Planowanie, myślenie, co zrobić, planowanie kolejnych kroków
-
Odsuwanie konkurencyjnych zajęć
-
Poszukiwanie wsparcia
-
Pozytywna reinterpretacja ( okazja do zdobycia doświadczenia)
-
Akceptacja okoliczności
-
Zwrócenie się do religii
-
Skupienie się na uczuciach i ich interpretacja
-
Powściągliwość i zwiększona samokontrola
-
Rezygnacja z działania
-
Zaprzeczanie
-
Korzystanie z alkoholu i innych substancji
Trudności w radzeniu sobie, wysoka cena, jaką płaci się za błędy często pochodzi od tego, co ludzie z tym robią, Szkodzenie, przeszkadzanie sobie samemu:
-
Robię różne dziwne rzeczy dla samej podniety,
-
Nie dbam oto, co się ze mną stanie
-
Nie korzystam z opieki lekarskiej, gdy jestem chory,
-
Popełniam stale te same błędy
-
Często spóźniam się
-
Źle się odżywiam, nie szanuję siebie
Obronne unikanie wyzwań życiowych to też przeszkadzanie sobie:
Izolacja społeczna( unikanie ludzi), unikanie intymności (brak przyjaciół), unikanie ekspresji negatywnych uczuć, zwlekanie i odkładanie na później ( to może jeszcze poczekać), unikanie oceny i współzawodnictwa (porównywanie z innymi jest przerażające), dystansowanie się emocjonalne, unikanie zaangażowania zawodowego i finansowego, ucieczki.
Elementy filozofii życia, które są pomocne.
Elastyczność – twórz alternatywne sposoby radzenia, wymyślaj, a może tak - a może tak,
Dalekowzroczność – wyobraź sobie odległe rezultaty, efekty swoich działań, zakorzeń swoją nadzieję,
Racjonalizm – trafna, chłodna ocena sytuacji, własnych planów
Osoby radzące sobie skutecznie w życiu charakteryzują się:
-
Podchodzą do trudności z nastawieniem na sukces, poczucie kompetencji
-
Podejmują odpowiedzialność za rozwiązywanie własnych problemów
-
Wykorzystują wezwania, jako okazję do rozwoju ( więcej odwagi, wiary w siebie)
-
Kontaktują się z wyzwaniami nie tracąc cierpliwości, humoru i nadziei
Nad tymi umiejętnościami można pracować doskonalić je i rozwijać.
Coś innego i przykrego Ci się wydarzyło
-